Percaya dan Yakin

Bulan lepas saya ada menyatakan rasa gusar mengenai masyarakat kita yang semakin hilang sifat percaya.



Seperti yang anda lihat, kenyataan saya itu mendapat banyak (lebih banyak dari biasa) komen dari rakan-rakan facebook saya. Apa yang saya boleh nyatakan adalah, rata-rata merasakan rasa percaya itu patut dihadkan. Apa yang menyebabkan kepada berlakunya emosi ini di kalangan kita?

Saidina Umar bin Al-Khattab r.a.telah berkata : “Jangan kamu membuat sangkaan terhadap satu kalimah yang keluar daripada seorang saudara mukminmu kecuali kebaikan selagi kamu masih ada cara untuk meletakkannya di tempat yang baik.”

Betulkan jika saya salah, namun ini adalah antara perkara yang banyak disebutkan dalam beberapa pembacaan saya mengenai kehidupan. Pada pandangan saya bersangka baiklah dulu, walaupun kena ada had untuk bersangka baik itu.

Saya bukan hendak timbulkan rasa kesal terhadap reaksi yang ditunjukkan oleh rakan-rakan, apa yang saya ingin kongsikan adalah lebih kepada apa yang saya percaya tentang cara hidup ideal sebuah masyarakat. Dan seperti biasa, saya suka untuk memberikan pandangan, dalam masa yang sama saya tidak menolak pandangan orang lain.

Seperti apa yang disebutkan di atas tadi, saya suka hidup yang berasaskan rasa PERCAYA berbanding rasa curiga, rasa YAKIN berbanding rasa takut, Rasa POSITIF berbanding rasa negatif.


*Banyak lagi hendak ditulis tentang PERCAYA dan YAKIN. Di lain masa. :)
**Mungkin sebab saya lebih suka pilih untuk percaya dengan manusia, maka kalau di pejabat atau di mana-mana tempat yang sesuai, meletakkan telefon atau dompet dan tinggalkan adalah perkara biasa untuk saya. Pernah beberapa kali ditegur oleh rakan kerja untuk jangan cuai, NAMUN saya katakan saya tinggalkan bukan kerana cuai, tapi saya pilih untuk letakkan di situ.


No comments:

Post a Comment