alif baa taa

Baru-baru ni terbaca seseorang tulis di Facebook yang ada yang dia baca/hafal selama ni sejak kecil hingga dewasa tanpa tahu apa-apa maksudnya. Yelah dalam bahasa Arab, mana nak faham.

Alif ke Yaa
Saya ingat huruf arab pertama yang saya ingat adalah yang di tulis oleh abang Azmi, suami kepada sepupu saya. dari huruf "alif" hingga huruf "yaa" ditulis atas kertas petak-petak (buku latihan matematik). Saya sangat obses dengan huruf-huruf itu hingga bawa ke katil dan cuba hafal hingga tertidur. Saya siap tipu Mama Besar kata lampu bilik dah padam. Walaupun buta, Mama Besar mesti tau saya tipu. (lupa bagitau, saya dari kecil lari rumah dan dibesarkan oleh mak cik saya yang buta penglihatan)


Umur saya masa tu rasanya 5 tahun. Saya ingat sebab tu tahun pertama saya di tadika KEMAS. Kertas yang makin lama makin kusam tu jadi teman tidur saya hingga saya tak ingat hilang di mana, mungkin tercicir di bilik. Rasanya lebih dua bulan malam saya ditemani kertas.


Rumi dan makna
Sampai sekarang, saya tak hafal lagi huruf jawi, saya ingat masa ke Mekah 2 tahun lepas, saya minta panduan bacaan doa yang ada tulisan rumi. Saya sudah merancang untuk saya ada masa 2 bulan kosong tiap tahun, 1 bulan belajar dan fokus dengan bahasa Arab, lagi 1 bulan tak pasti nak buat apa. Harap ni akan jadi kenyataan dalam masa terdekat. Ok. tak salah ada impian.

No comments:

Post a Comment